Zien lezen doet lezen!

Zien lezen doet lezen, net als zien eten doet eten!

Onbekend maakt onterecht onbemind

Het was druilerig, koud en ronduit onbehaaglijk weer en je zou je eerder in Nederland wanen dan in Spanje die voorjaarsvakantie.
De boodschappen waren gedaan en we slenterden nog wat door het dorpje.
We besloten koffie te drinken, maar vonden het drukke koffietentje van de heenweg in de wirwar van smalle straatjes niet meer terug. Opeens stonden we voor dat kleine, lege koffie-met-gebak-zaakje. In Duitstalige landen de naam ‘Konditorei’ helemaal waardig. Het was nog fris, pas geverfd, onbekend en ‘de loop’ moest er duidelijk nog in komen. Onbekend maakt soms onterecht onbemind. Het oogde gezellig, huiselijk, gastvrij en het gebak in de vitrine lonkte uitnodigend naar ons.
Voor de voorbijgangers duidelijk zichtbaar, zaten we even later met uitzicht op het levendige straatje te genieten van onze cappuccino plus gebak.

Zien eten doet eten

En toen gebeurde het:
Binnen tien minuten stroomde het nieuwe gebakszaakje vol en waren alle tafels bezet.
Zien eten doet eten, nietwaar?

De sympathieke leesactie voor docenten 

Aan dat moment op die druilerige voorjaarsdag in het anders zo zonnige Spanje, moest ik denken toen ik de volgende sympathieke actie las om leraren van het basisonderwijs te stimuleren om meer te lezen.
Voor mij als lezer die zelf wekelijks vrijwilligerswerk op dit gebied doet voor blinden en slechtzienden een onbegrijpelijk feit. Helemaal omdat het wél van de aan hen toevertrouwde leerlingen wordt verwacht.

Zien lezen doet lezen

De actie daarentegen blijkt behalve waardevol, zo aanstekelijk dat vele onderwijsgevenden het plezier van lezen hebben (her)ontdekt.
Fantastisch en hulde voor de initiatiefnemer maar het ís ook broodnodig! Hoe willen we onze jongeren aan het lezen krijgen als ouders en docenten zelf niet het goede voorbeeld geven?

De betekenis van lezen

Lezen betekent je wereld vergroten, je woordenschat uitbreiden, je taal verrijken en al lezend ook je fantasie en empathie te zien groeien.
Lezen betekent bovendien dat je inzicht krijgt in waar jouw interesses liggen en hoe dat meebepaalt welk boek je kiest, welk genre jou aanspreekt, welke krant je leest en hoe je toekomst eruit ziet.
Lezen? Het is zo oneindig veel méér dan een volgend AVI niveau halen.
Het vormt het fundament voor een studie, het begrijpen van een arbeids-, huur- of koopcontract, kortom het is de basis voor een zelfstandig volwassen  leven.

Plezier in lezen doorgeven

Mijn grootste wens op dit gebied? Dat dankzij die sympathieke actie die docenten (die niet of veel te weinig lezen) ontdekken hoe belangrijk het is om het gevoel te ervaren ‘gegrepen’ te worden door  een boek.
Hoe belangrijk het creëren van de voorwaarden is om leerlingen in je klas een blijvende interesse en plezier in lezen mee te geven.
Want net als in dat fantastisch nieuwe eettentje geldt ook hier: zien lezen doet lezen!

Wil je meer lezen hoe je dat aanpakt bij je ( hoogbegaafde) leerling met dyslexie?
Lees dan: Dyslexie en onderwijs: op zoek naar jouw puzzelstuk- Gelijke behandeling leidt niet tot gelijke kansen!
https://www.boekscout.nl/shop2/boek/9789464683707

Ook verkrijgbaar met dit ISBN:
978-94-646-8370-7 in elke boekhandel!

Meer over de noodzaak voor deze actie?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/taalarmoede-pabo-studenten-en-dyslexiebegeleiding/

Meer weten over de leesactie zelf?https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7050059910289498112/

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *