De vraag als startpunt naar promotie of een zelfstandige functie
“Ja uh… geef je ook Nederlandse les aan Nederlandse volwassenen?” De spreker aan de andere kant leek wat onzeker en er ontsnapte een zucht van opluchting toen ik antwoordde. “Ja hoor, vertel gerust waarmee ik u kan helpen.” En zo werd die eerste onzeker gestelde vraag het begin van een lang gesprek.
Confrontatie met je taalprobleem op de werkvloer
Hij was het beu om steeds weer geconfronteerd te worden met zijn probleem. Hij de ervaren, oudere collega die juist iedereen bijstond. Altijd de vraagbaak was waarop jongere collega’s nooit tevergeefs een beroep deden. Hij voelde zich klein en onzeker worden als het weer zover was…..
Zijn taalprobleem?
Tot voor kort meldde hij in een dictafoon wat er was voorgevallen en een secretaresse typte het voor hem uit. Ze waren na al die jaren op elkaar ingespeeld en probleemloos maakte ze goedlopende zinnen van zijn telegramstijl. Taal was nooit zijn favoriete vak geweest en een van de redenen dat hij al vroeg een vak leerde. Steeds kwam hij een stapje hoger op de maatschappelijke ladder. Zijn kwaliteiten vielen steeds weer op. Op die ene na dan…, maar daarvoor had hij Sonja* een gouden secretaresse.
Reorganisaties en zelf schriftelijk rapporteren
Tijden veranderen en gewoontes veranderen. De secretaresse ging vervroegd met pensioen en wegens reorganisaties ging iedereen zelf rapporteren. Ook Theo*. Het kostte hem veel tijd en zijn baas vroeg hem vaak om uitleg. Af en toe kreeg hij hulp van een collega met wie hij de dienst had gedraaid, maar die had niet altijd tijd voor hem. Hij ging later naar huis, want plichtsgetrouw als hij was, wilde hij dat dit bureauwerk niet ten koste ging van de andere werkzaamheden.
De werkgever wil die ervaren werknemer niet kwijt
Op een dag vroeg zijn baas hem op zijn kantoor. Hij maakte zich zorgen om Theo. Theo zag er moe uit, leek niet meer op die enthousiaste rots in de branding, ging veel later naar huis. Zijn baas wilde weten of er thuis iets speelde, of hij zijn werk nog met plezier deed en of het werk in de buitendienst fysiek te zwaar werd. Kortom, hij wilde weten wat er speelde zodat hij hem kon helpen.
Voor een taalprobleem oplossingen bedenken
Toevallig lagen een aantal rapportages van hem op het bureau om nog besproken te worden. De bezorgde hartelijkheid deed Theo goed en hij besloot open kaart te spelen. Hij deelde zijn frustraties en zijn inspanningen om alles duidelijk op papier te zetten. Zijn angst om niet meer mee te tellen. Zijn baas luisterde aandachtig en voelde zich uiteindelijk net zo opgelucht als Theo. Hij was bang deze gewaardeerde collega en werknemer te verliezen, maar dit probleem konden ze toch oplossen?
Leren rapporteren in het Nederlands
“Wat denk je ervan als we iemand vragen je te léren rapporteren? Al onze werknemers hebben recht op passende bijscholingen die voor hun baan nodig zijn. Ga maar eens op zoek naar iemand die Nederlands geeft. Ik zou het geweldig vinden als jij je daarin bijschoolt, want ik heb daarna misschien ook nog een mooie functie voor je in gedachte.”
Denken in kansen
Denk jij in kansen voor je werknemers en voor het bedrijf? Ben jij ook zo’n werkgever? Eentje uit duizenden die voor elk probleem een oplossing zoekt? Die behalve zijn oprechte betrokkenheid bij zijn werknemers ook aan de continuïteit in zijn bedrijf denkt? Die er niet aan moet denken als zijn trouwe werknemer dé vraagbaak voor alle nieuwkomers uitvalt?
Nederlandse les aan Nederlandse volwassenen als oplossing
Ik zorg ervoor dat zíjn rapportageprobleem wordt opgelost, zodat hij weer die tevreden, blije rots in de branding wordt! De investering helemaal waard want als hij straks niet meer zo graag ‘buiten’ werkt, is hij óók op de binnendienst van onschatbare waarde.
Vanwege privacy zijn de namen* gewijzigd.
Voordelige hulp bij de spelling? https://www.spellingprof.nl
Meer weten over Nederlands leren voor je buitenlandse medewerkers bij Dutch Lesson Veldhoven?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog140-nieuwe-taal-sneller-onthouden-en-gebruiken/