Boekbeoordeling uitgever over Dyslexie en onderwijs

Boekbeoordeling uitgever over Dyslexie en onderwijs
Boekbeoordeling van de uitgever over Dyslexie en onderwijs
Op zoek naar jouw puzzelstuk
Gelijke behandeling leidt niet tot gelijke kansen!

En zo vlak voor het verschijnen van mijn boek wordt het tijd om die fantastische boekbeoordeling van de uitgever over dyslexie en onderwijs te onthullen. Die kreeg ik al begin oktober en gaf mij vleugels! De beoordelaar las het telefonisch voor en toen werd het stil… “Ben je er nog?’ vroeg ze bezorgd. “Ja, ik ben er nog, maar… het gaat toch wel écht over mijn manuscript?” vroeg ik voor alle zekerheid.
In mijn hoofd gonsde alleen maar: beoordeling boek samengevat: een ‘verademing’!

Geen woord overdreven

“Dyslexie en onderwijs: op zoek naar jouw puzzelstuk – Gelijke behandeling leidt niet tot gelijke kansen!” las ze lachend aan de andere kant van ‘de lijn’. “Ja, het gaat over jouw boek en met in mijn gedachte de mensen met dyslexie in mijn eigen nabijheid, geen woord ervan overdreven.” Een beoordeling die ik in mijn stoutste dromen niet had verwacht.

Beoordeling boek samengevat: een ‘verademing’  voor mensen met dyslexie

De inhoud van die beoordeling?
“Wat zal jouw boek een verademing zijn voor mensen met dyslexie én voor degenen die hen daarbij ondersteunen! Je hebt daarmee meteen ook een diverse doelgroep gecreëerd; zo is jouw boek niet alleen interessant voor mensen uit jouw vakgebied, maar bijvoorbeeld ook voor mensen die in het onderwijs werken en ouders van dyslectische kinderen. Opvallend is de structuur van jouw manuscript: je hebt een heldere opbouw, een fijne manier van vragen stellen én uitleggen. Zo wordt het lezen en begrijpen van jouw boek, zeker voor de dyslectische lezer, geen extra zware taak. Daarnaast bespreek je een grote verscheidenheid aan onderwerpen waardoor er bij iedere lezer wel iets zal klikken.”

Handvatten dyslexiebenadering en praktijkvoorbeelden

“Doordat je daarnaast ook nog met praktijkvoorbeelden werkt, zet je je niet alleen neer als autoriteit op dit gebied, maar geef je de lezer ook meteen duidelijke handvatten mee waarmee zij zelf aan de slag kunnen. Kortom, een handig boek dat de lezer zal ondersteunen bij de zoektocht naar hun puzzelstukje!”

Manuscript ‘drukklaar’ maken voor de deadline

En… voor ik verder kon dromen, kwam het nuchtere vervolg: “Er moet hier en daar nog wel wat aan gesleuteld worden, zullen we meteen maar een deadline afspreken en teken je dadelijk dan ook even het contract waarin we alles vastleggen?” En dat er veel gesleuteld werd, daar kan ik nu over mee praten. Hoe vaak lees je over je eigen tekst en zie je niet dat storende foutje, wat je later meteen ziet. Een manuscript druk klaar maken is toch wel iets anders dan een blog op je website, waar ik soms later nog even een foutje wegpoets.

Promotietekst van de uitgever

Nog een paar dagen en dan verschijnt het boek. De promotietekst in de e-mail ken ik intussen ook. Alle mensen die zo lief waren hun e-mailadres hiervoor te geven, ontvangen hem op 30 december. Ook hier weer die nauwkeurigheid waar ik intussen vertrouwd mee ben geraakt, maar toch nog steeds heel bijzonder vind. “Lees je nog even de inhoud om te controleren of alles naar wens is?” Wat een fantastische afsluiting van het jaar 2022! En… dan te bedenken dat ik vorig jaar rond deze tijd hier nog helemaal niet mee bezig was!

Mijn vurige wens voor elke leerling met dyslexie is een vraaggerichte benadering

Nu maar hopen dat veel mensen dit boek bestellen en lezen. Te vaak hoor ik anno 2022 na bijna dertig jaar werkzaam als dyslexiespecialist de schrijnende verhalen van destijds. Mijn vurige wens is daarom dat dit boek inspireert om andere wegen in te slaan rond de benadering van mensen met dyslexie. Dat vooral veel ouders die zich zorgen maken over hun kind met dyslexie dit boek lezen. Hopelijk helpt dit boek hen in hun zoektocht naar de juiste hulp en daarbij te vertrouwen op hun intuïtie.

Bron van inspiratie voor de dyslexiebenadering in de onderwijswereld

Vurig hoop ik ook dat dit boek een bron van inspiratie is voor de onderwijswereld, want het kan en moet zoveel beter. Voor de PABO-opleidingen om op de boekenlijst te zetten voor hun studenten. Studenten die binnenkort als afgestudeerde docent zoveel jaren de mooie kans krijgen om leerlingen met dyslexie en/of hoogbegaafdheid anders te begeleiden. Dit geldt natuurlijk ook voor alle andere docentenopleidingen variërend van elk niveau middelbare school tot aan universiteiten toe.

Een persoonlijke vraaggerichte benadering van dyslexie

Niet vanuit een methodegerichte ‘kant-en-klare aanpak”, maar vanuit vakmanschap waarbij elke leerling de benadering krijgt waar hij of zij behoefte aan heeft. Die vraaggerichte, persoonlijke benadering!

Een aan dyslexie aangepaste school- en studietijd

Die school- en studietijd doorkomen op een manier aangepast aan de specifieke behoefte van (hoogbegaafde) leerlingen met dyslexie, zodat ook hun toekomstdroom gerealiseerd mag worden.

Meer lezen?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/teckel-symbool-voor-vraaggerichte-dyslexiebegeleiding/

Vraaggerichte benadering van spelling? https://www.spellingprof.nl

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *