Blog#181-Hulp bij de brugklasstart 

Dyslexiedoelgroep door communityregels niet geïnformeerd

Tijdens de hulp bij de brugklasstart zie ik op de valreep de toegestuurde bijlage Nederlands. Ook met dat vak zouden we een begin maken, zodat de start wat meer ontspannen is. Ik blader nieuwsgierig door het hoofdstuk en wordt er heel blij van.

“Was jij dit ook al niet aan het doen?”

Dat ik niet de enige was die al even hoofdstuk 1 had doorgebladerd, bewees de opmerking van haar moeder:
“Ja, toen ik het voor je scande, dacht ik al. Wat zijn we goed bezig, het past naadloos bij wat in dit hoofdstuk wordt aangeboden.”

Waardevolle fouten maken

Bij de opdrachten die ze die week samen zouden maken, viel me iets op. Dit soort momenten zijn zo waardevol om later ook bespreekbaar te maken tijdens een overleg met docent of mentor.
De opdracht voor thuis was eigenlijk een voorbereiding op wat de volgende afspraak aan bod zou komen in een vreemde taal. Het was als volgt geformuleerd:
Zet een kruisje achter elk zelfstandig naamwoord dat niet zichtbaar is. Alle zichtbare zelfstandige naamwoorden waren aangekruist.

Veel voorkomende fouten met verstrekkende gevolgen

Dit soort opdrachten komen vaak voor bij o.a. toetsen en natuurlijk is de eerste reactie van een docent: ‘Jammer, maar dan moet hij/ zij ook maar beter lezen. ‘Of: ‘De volgende keer zal hij/ zij hiervan geleerd hebben en beter lezen.’

Bij dyslexie meer begrip tonen

In principe heeft die docent gelijk en stimuleert het om de volgende keer beter te lezen. Als er sprake is van dyslexie zou het meer stimuleren om te achterhalen waarom precies het tegenovergestelde is gedaan.

Waarom is meer begrip nodig?

Juist kleine woordjes als niet, maar ook iets of niets, een of geen zijn van die typische woorden waarover mensen met dyslexie ‘heen lezen’. In dit geval was het schuingedrukte woord voor niet- dyslectische klasgenoten waarschijnlijk het perfecte hulpmiddel geweest. Voor deze leerling met dyslexie bleek het hulpmiddel (schuingedrukt) niet van toegevoegde (hulp)waarde, omdat ze geen verschil zag met de omringende woorden.

Het persoonlijke dyslexiepasje

Bij de start van een middelbare schoolperiode is het erg praktisch om dit mee te nemen bij het opstellen van het persoonlijke dyslexiepasje. Het is een kleine moeite om naast alle hulpmiddelen waarop deze leerling volgens het onderzoeksrapport recht heeft, dit toe te voegen. Hoeveel moeite is het nou? Verander in opdrachten bij toetsen cursief gedrukte woorden in vetgedrukt of onderstreept en je bewijst deze leerlingen met dyslexie een enorme dienst. Mocht het toch een keer aan de aandacht van een docent ontsnappen, dan heeft deze leerling met deze toevoeging meer kans op ‘door de vingers zien’.

Waarom?

Het kan in het uiterste geval het verschil betekenen tussen een 0 of een 10!  We houden toch ook rekening met kleuren blindheid, slechthorendheid (hoortoestel of ringleiding), braille of sterk vergrote letters bij een visuele handicap?

Meer weten over de voorschotbenadering vreemde talen bij dyslexie?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog180-overweldigd-als-brugklasser-door-alle-vakken/

Extra steun bij de spellingregels? https://www.spellingprof.nl 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *