Na een glaasje spreek je gemakkelijker in je tweede taal
Dat las ik o.a. in een artikel genaamd: “Veel denken maakt taal leren moeilijk” van Hendrik Spiering uit het NRC van woensdag 5 januari 2022.
Het hele artikel is een aanrader voor ieder die denkt dat Nederlands leren te moeilijk is. *
Herkenbaar voor ieder die op een buitenlands terrasje spontaan in gesprek komt met een inwoner van die plaats. Helpt een glaasje in de tweede taal? Spreek je gemakkelijker in een andere taal na een glaasje?
Er zit een limiet op de glaasjes …
Voor je hierdoor aangemoedigd een hele fles bestelt en leegdrinkt, komt de waarschuwing dat te veel alcohol het gemakkelijker spreken weer te niet doet.
Een beetje alcohol mindert de geremdheid en vergroot het zelfvertrouwen. Daar zit wat in….
Het voorstelrondje bij die cursus Spaans
Het artikel doet me denken aan een voorstelrondje aan het begin van de cursus Spaans.
Twee verschillende personen:
Persoon 1
Ze kwam niet bepaald timide veel te laat binnen en startte ongevraagd in een vloed van woorden Spaans. De overige cursisten keken elkaar verbaasd aan. Eentje vroeg zich hardop af of dit niet de beginnersgroep was. Lerares stelde haar gerust en ging onverstoorbaar verder met het ingezette voorstelrondje.
Persoon 2
Zijn onzekerheid verborg hij achter een grappige anekdote. Jawel, hij zou model kunnen staan voor bovenstaande titel… Met goed Spaanssprekende echtgenote op een Spaans terras aan de Sangria. Spaans was toch bijna hetzelfde als Frans? Hij kon zich uitstekend redden in die taal.Totdat een bevriend persoon ( Spaanstalig) hun tafeltje passeerde en een gesprek begon. Bleek dat Franse woord een beetje Spaans uitgesproken een beledigend scheldwoord te zijn.
Maar ook vele jaren later:
Cursist kwam terug van een vakantie en nam uit Spanje een Spaanse likeur mee die we echt “moesten proberen”! Dat kan alleen bij volwassen onderwijs grapten wij nog…., maar wat zo’n klein glaasje deed met de zwijgzame cursisten?
of…
Onze docent Spaans was een echt ” spelletjesmens” en aan het eind van dat cursusjaar had ze met haar collega’s Spaans de groepen (niveaus) door elkaar gemixt. We deden tal van spelletjes en ook rollenspelletjes die vanwege de onbekende gesprekspartner vanzelf op een natuurlijke situatie leken.
Veel denken maakt ( Nederlandse) taal leren moeilijk
De titel van datzelfde artikel herken ik bij mijn cursisten maar ook bij mijzelf als ik een andere taal spreek. Te veel denken, zo goed mogelijk willen spreken… achteraf precies weten wat en hoe het te zeggen. Een ander wel kunnen helpen om op het juiste woord te komen, maar… waar blijven die woorden toch als jezelf het woord moet voeren? Hoeveel moeilijker wordt het nog als het een telefoongesprek is? Wat gebeurt er in dat hoofd? Waar komt die spreekangst en faalangst vandaan?
Ik ben al te oud om Nederlands (goed) te leren
“Over een paar jaar spreek jij al veel beter Portugees dan papa en ik”, stelde een moeder in een uitzending van “ Ik vertrek” haar kleuterdochtertje gerust. Ook de vaak hoogopgeleide) cursisten die naast hun fulltimebaan en hun gezin bij mij Nederlands volgen, zijn heilig overtuigd dat voor hen een goede beheersing nooit meer is weggelegd. Totdat ik ze quasi streng na een vakantie vraag of ze nog Nederlands hebben gesproken met hun kinderen. Wat blijkt? De kinderen spreken onderling Nederlands en met hun ouders in de taal van het land van herkomst. Terwijl de ideale ingrediënten om te oefenen voor het oprapen liggen.
Volwassenen blijken beter een taal te leren in kortere tijd dan hun kinderen.
Ook voor mij was die opmerking gedaan door een hoogleraar cognitieve taalkunde en taalverwerving een “eyeopener”! Als logopedist leerde ik toch over de taalgevoelige periode van kinderen? Over de meertalige start qua klankproductie die onder invloed van de omgevingstaal verandert? Wat ik me niet realiseerde tot dit artikel? De duur van die taalontwikkeling, want taal ontwikkelen is oneindig en houdt niet op rond 7 jaar.
Een taal goed leren kost veel tijd en inspanning
Hoeveel uur zijn kinderen actief en passief “blootgesteld” aan taal als ze uiteindelijk de school verlaten? Staan die uren niet in schril contrast tegenover die bij volwassenen die een vreemde taal leren? Waren er ook zoveel uur Engels op jouw school?
Hoe verhoudt zich dat lesuurtje NT2 per week aangevuld met wat maakopdrachten als je er verder niets mee doet? Waarom lijkt de ene cursist vanzelfsprekend vorderingen te maken en blijft de ander op een laag pitje steken?
De ingrediënten om een tweede taal goed te (leren) spreken?
- Dat ene glaasje misschien om te ontdekken wat er in je hoofd gebeurt als de remmingen en beperkende zelfkritiek worden losgelaten.
- Zelfvertrouwen en heel veel lef (zoals persoon 1, die gewoon wat zinnen uit haar hoofd bleek te hebben geleerd, waar alleen de lerares onmiddellijk door heen keek).
- Realistisch zijn en beseffen dat de hoeveelheid taal die je dagelijks tot je krijgt, gebruikt en oefent, want dat helpt enorm om Nederlands te spreken in allerlei situaties.
- Spelletjes in die taal.
- Veel humor!
Wedden dat je net zo goed, sneller en zelfs beter Nederlands spreekt dan je kind?
Waarom ik dat denk? Omdat je al een rijke voedingsbodem hebt dankzij je eigen moedertaal.
Nu nog al die Nederlanders opvoeden, want zolang zij maar Engels tegen jou blijven spreken, lijk jij misschien wel op persoon 2.
Meer lezen over NT2?
Kijk eens op https://www.dutchlessonveldhoven.nl
Of lees o.a.:
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog107-leer-je-sneller-nederlands-zonder-engels/
Interesse in het hele artikel? *
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/04/veel-denken-maakt-het-leren-van-een-taal-moeilijker-a4075591