Blog#115-Afspraken in Coronatijd betekent meebewegen

Afspraken in Coronatijd betekent meebewegen.
Afspraken in Coronatijd betekent meebewegen

Middelbare scholier: “Eigenlijk wil ik je vragen om net als voor de zomervakantie de dyslexiebegeleiding weer online te doen. Mag dat?”

Ouders: “We zijn er een tijd uit geweest omdat er in het voorjaar zoveel van school via thuisonderwijs op ons bordje werd gelegd. We willen graag weer starten, want ze mag eigenlijk nu geen afspraak meer missen”.

Expatvader: “Tja, mijn tiener heeft dringend ondersteuning nodig voor het Nederlands, want ze heeft een achterstand in Nederlands. Dat heeft negatieve gevolgen voor haar schoolresultaten. Oh… geef je alleen nog maar online les? Dat vindt ze niet prettig. Dan wachten we wel tot januari…..”

HR-medewerker van een bedrijf: “Mijn (buitenlandse) medewerkers hebben veel meer capaciteiten dan we dachten. Ze hebben dringend Nederlands nodig voordat we ze kunnen inzetten op een andere plaats binnen ons bedrijf, maar ik denk dat ze geen online lessen wensen.”

Werkgever in maart:Ik begrijp dat je mijn werknemers vanwege Covid-19 vanaf nu liever online lesgeeft. Hoe gaan we dat organiseren en vertel maar wat je praktisch gezien van ons verlangt.”

Slechthorende opa die een cursus spraakafzien wenste. “Ach, zo’n vaart loopt dat virus toch niet? Ik ben gezond en iedereen loopt hier sowieso in en uit, dus ik kan gerust uw praktijk bezoeken. Als u het zelf niet vertrouwt, dan wacht ik toch gewoon een paar maanden?” Het was midden in maart en ik vertelde hem daarvoor dat ik begin maart was overgegaan op online afspraken.

 In tijden van Corona is alles een beetje anders

Verschillende reacties in deze tijd van Corona.
De middelbare scholier, de ouders en de werkgever kiezen zonder problemen voor de online versie. Inmiddels is het “verkoudheids- en griepseizoen” weer onder ons en hoefde er ondanks een verkoudheidje of vage klacht nog geen enkele afspraak afgezegd te worden.

De voordelen die ze benoemen?

Een verkoudheid betekent geen probleem voor het doorgaan van de gemaakte afspraak. Voor die bezorgde ouders een geruststelling, want inderdaad ze mag niets meer missen. We hebben nog veel te doen voor ze naar het voortgezet onderwijs gaat en ze hééft zoveel verborgen talenten, die we willen benutten.

Ik hoef nu niet meer door de regen na school nog een half uur naar jou te fietsen. We kunnen de afspraak ook vroeger plannen omdat we geen rekening hoeven te houden met mijn reistijd. Mijn moeder vindt het trouwens ook een fijn idee dat ik dan niet in het donker nog terug moet fietsen”.

“Mijn werknemers kunnen zonder lesonderbreking gewoon doorgaan en als het moet kunnen ze bij een verkoudheid ook thuis inloggen. Fijn dat we het zo hebben kunnen regelen.”

Zijn er nadelen aan lessen online?

Kennelijk wèl volgens die expatvader, de HR-medewerker en de slechthorende opa want ze reageren met op zijn minst uitstelgedrag.
De expatpapa stelde tijdens het gesprek voor om te wachten tot januari. Dan zou alles wel weer normaal zijn geworden was zijn optimistische verwachting. Begin augustus leek dat nog ver weg, maar de realiteit is helaas minder optimistisch. Intussen wordt de achterstand van zijn tiener op het VWO door dit uitstellen alleen maar groter.

De HR- medewerker overwoog niet om de gratis online intake van haar NT2 cursisten te laten doorgaan. Zo liepen zij en haar medewerkers een mooie kans mis om laagdrempelig kennis te maken en te ervaren hoe alles in zijn werk gaat.  Ook de extra ( reis) kosten en tijd voor haar cursisten of voor mij telden minder zwaar dan die online lessen. De “fysieke” les had boven al de eerder genoemde voordelen de prioriteit. Hoe zou het gaan met die toekomstplannen voor haar werknemers en voor het bedrijf?

De slechthorende opa overzag door de toen nog vele onbekendheden rond Covid-19 ) niet de gevolgen als hij wèl besmet zou raken. Hij zat echter  duidelijk in de risicogroep. Jammer… want het communiceren met zijn (klein)kinderen had zoveel makkelijker gekund na die cursus spraakafzien.

Meebewegen met de Corona realiteit

De oplopende cijfers van het aantal besmette mensen vragen om aanpassingen van ons allemaal. Inderdaad lopen we allemaal aan tegen beperkingen, maar we kunnen ook kijken wat er allemaal nog wèl mogelijk is.
Zoals laatst een websitebouwer tegen me zei: “Stel je eens voor dat dit virus 20 tot 30 jaar eerder rondspookte. Toen konden de thuiswerkers nog niet thuiswerken, was online onderwijs nog niet mogelijk en zou de héle economie eronder leiden.

 Maak gebruik van wat er wèl mogelijk is…

Dat is mijn oproep aan iedereen die zich wanhopig afvraagt wanneer alles weer “gewoon” is en daarmee een hulpvraag uitstelt. In mijn online lessen probeer ik zoveel mogelijk te anticiperen op wat er tijdens de afspraken online misschien aan improvisatie van me wordt gevraagd. Dat betekent geen grote verandering in de afspraak zèlf. Het vraagt wèl iets meer voorbereiding. Bijvoorbeeld het eventuele materiaal al online klaarzetten, zoals ik dat voorheen al “fysiek” klaarzette.
Met van beide kanten begrip voor deze manier van communicatie, therapie of les komen we evengoed tot het gewenste doel.

Ik zou zeggen: Niemand heeft gevraagd om dit virus, maar laten we ons gelukkig prijzen dat dit virus ons nù dwarsboomt en niet een paar decennia eerder! Het spreekwoord luidt niet voor niets: Roeien met de riemen die we hebben.
Daarom
: Investeer in deze tijd in de ontwikkeling van jezelf, je kind of je personeel. We hebben door het wegvallen van veel activiteiten waarschijnlijk meer tijd (en geld) om zinvol te besteden.

Stel jij ook afspraken uit die op een veilige manier toch zouden kunnen doorgaan of wil je vertellen hoe jij je dagelijkse werkomstandigheden hebt aangepast?

Meer weten over de aanpassingen? https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/blog97-blijf-je-na-corona-skypen/

Meer weten over spelling begeleiding “op afstand”? https://www.spellingprof.nl 

of  in de drie moderne talen zoals: https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/spreek-jij-engels-zoals-je-het-schrijft/