Teckel symbool voor vraaggerichte dyslexiebegeleiding

Teckel symbool voor vraaggerichte dyslexiebegeleiding
Het symbool

“Waarom kies je nou uitgerekend deze foto met Luna?” Ter verduidelijking: Luna is onze kleine, eigenzinnige  dwergteckel. We waren druk bezig met het zoeken van een passende foto voor de achterzijde van de cover. De puzzel illustratie had een duidelijke relatie met de titel, maar ik zocht naar een persoonlijke foto die min of meer symbool stond voor de inhoud van het boek. Een beetje ‘eigenwijs’, iets wat paste bij mijn gevoel een beetje tegen de heersende stroom in te varen. Niks aanbodgericht of kant-en-klare methodes, maar afgestemd op de persoon met de hulpvraag. Onze teckel symbool voor de vraaggerichte dyslexiebegeleiding!

Onbegrip over dyslexiebegeleiding zónder aanbod gerichte methode

Te vaak voelde ik op zijn zachtst gezegd verbazing en onbegrip omdat ik weigerde aanbodgericht via methodes te werken. Geen onbegrip bij de hulpvrager en de ouders zelf, integendeel. Die zagen dat vooral als gezíen worden met hun specifieke hulpvraag, maar vooral tijdens het overleg met de school. Het druist misschien in tegen onderwijskundige ideeën en zorgvuldig uitgekozen methodes? ‘Wat is er mis met onze methodes?’ Niets, maar stel je hebt thuis drie honden…

Drie verschillende rassen en alle drie hond

Een teckel, een herdershond en een cockerspaniël. Niet geheel toevallig gekozen rassen. Twee waren ooit mijn huisgenoot en de derde, die teckel? Onze cocker was smoorverliefd op elke teckel die hij tegenkwam en zo ontdekte ik de charme en de grappige tegendraadsheid van de teckel. En ooh, wat zijn ze als hond alle drie anders!

Eigenschappen: intelligent, beschermend, trouw 

De intelligente Mechelse herder die bij onze thuiskomst de post triomfantelijk achter het gordijn vandaan haalde, zodat die niet onopgemerkt bleef. Dierenarts waarschuwde toen we haar als pup kregen: “Geef je haar één vinger dan pakt ze je hele hand, dus heel consequent opvoeden.” Tegen dovenmansoren gezegd in een gezin met opgroeiende tieners, maar mijn moeder had de touwtjes stevig in handen. Liefdevol maar consequent voedde ze haar op en dat beloonde herder met trouwheid tot letterlijk de laatste snik! Je kon haar geen groter plezier doen dan verstopspelletjes te doen. Haar beschermingsdrift voor alle gezinsleden was berucht in de straat, maar eenmaal een bekende dan werd je gastvrij in haar roedel opgenomen en mocht je ook niet meer weg.

Eigenschappen:  eeuwig speels, druk, sloper, lief en ’n ‘beetje dom’

Cockerspaniel kwam in mijn eigen opgroeiend gezin. Een echte druktemaker, naadloos passend bij onze jonge kinderen. Een sloper in huis die juist alle post versnipperde maar vooral de liefste kindervriend die je je kon bedenken. Hij was erg snel ‘gestraft’, type ‘watje’ dus had hij een zachte opvoeding nodig. Als tegenprestatie loodste hij ons op grote wandeltochten in de Ardennen feilloos terug naar de auto.

Eigenschappen: groot ego, eigenwijs, slim, dapper, flirt met elke voorbijganger

En dan Luna… een klein uitgevallen dwergje, de enige overlever uit haar nestje. Prematuur en vechtend voor haar leven, verstoten door haar doodzieke moeder. Tussen pleegbroertje en -zusje warm gehouden en veilig ‘mee aan tafel’ bij haar lieve pleegmoeder! Nooit geweten dat zo’n klein hondje zo dapper is en zo’n groot ego kan hebben! Grote honden keft ze uit haar onmiddellijke nabijheid en ze vangt ratten die bijna even groot zijn als zijzelf. Een reiger landt niet bij de vijver als zij in de tuin loopt en de nietsvermoedende eekhoorn die voor haar op de grond landt, moet rennen voor zijn leven! Ze heeft van de drie honden de meeste muzikale riedeltjes om haar wensen kenbaar te maken en dit alles gaat gepaard met dwingend oogcontact! Ben daar maar eens tegen bestand!

Drie andere karakters en een gedeelde eigenschap: hond

Drie honden met totaal andere karakters en daarbij past een andere benadering! Zindelijk worden van honden? Men zegt dat kleine hondjes sneller zindelijk zijn. Ik weet niet of dat waar is. Teckel nam daar de meeste tijd voor en de intelligente herder de minste tijd. Veelzeggend was de reactie van de dierenarts: ‘Ach bij teckels weet je nooit wanneer ze droog zijn, het duurt gewoon wat langer… tja het is ook een teckel, hè?”

Teckel symbool voor vraaggerichte dyslexiebegeleiding

Die teckel… ze symboliseert met haar voorgangers zo duidelijk wat wij in de benadering van scholieren vaak vergeten. Ze zijn allemaal anders en gedijen het beste als we onze benadering aan hen aanpassen. Geen kant-en-klare aanbodgerichte methodes, waar ieder individu zich maar naar moet schikken. Zeker niet bij leerlingen met dyslexie en/of hoogbegaafdheid, maar vooral een vraaggerichte benadering.

Gelijke behandeling leidt niet tot gelijke kansen!

Weet je het nog?
Dyslexie en onderwijs:
Op zoek naar jouw puzzelstuk – Gelijke behandeling leidt niet tot gelijke kansen!

Meer hierover?
https://www.logopedie-dyslexie-silvia-linssen.nl/onderbuikgevoelens-en-de-diagnose-dyslexie

Vraaggerichte spelling benaderen? https://www.spellingprof.nl

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *